Tuesday 8 September 2015

Pengalaman ? Kelebihan ?

Assalammualaikum . hee hye semua . ceh bajet2 ramai yang follow . ntah ek kadang2 aku pelik jugak ramai yg singgah blog aku ni sampai dekat 400 lebih tapi aku plik la kan follower aku tu still segitu je. haha . korang ni memang suka jadi silent reader ke macam mane?? bhahahaha . Humm ramai silent reader ek . hehe.

Ok la. pape jela . aku ta harap pun orang follow ke tak blog aku ni sebb aku pun bukan hot macam retis and aku pun tak halang kalau korang na jadi silent reader . hehe sebab aku ni pun bukan rajin sangat update blog ni . aku update bila ada benda yang aku nak share . hiks~

Ok la hari ni aku nak share pasal pengalaman aku . Baru-baru ni aku dapat temuduga . ok biasa la aku mesti kantoi kat part lesen sebab aku tade lesen and kenderaan persendirian . yela kita bukannye orang senang nak dapat semua tu dengan sekelip mata . kita pun kena kerja untuk dapat kan lesen tapi biasala kan tak semua majikan tu faham . and lagi satu aku kantoi dekat pengalaman . entah la kan . ni pendapat aku je. kalau tak diberi peluang mana nak dapat pengalaman . siyesly la kdg2 aku da malas na layan majikan yang macam ni . sedangkan aku da ckp macam ni " tape encik bg la saya peluang untuk saya belajar " pun still ta dapat . kadang2 ase macam menyampah pun ada . kdg2 aku pelik apa la yang diorg hadap sgt dengan pengalaman .

tapi tapela maybe tu bukan tempat aku and bukan rezeki aku . siapa lah kita nak lawan apa yang Allah dah tetapkan. Usaha and teruskan berdoa . tu je yang aku mampu buat sekarang ni . Tak penat ke jadi penganggur ?? eh sapa kata tak penat . penat taw . penat telinga , penat hati , penat perasaan , kdg2 sampai tekanan perasaan pun ada . Bukannye senang jadi penganggur , macam2 kau kena hadap , contohnye apa yang org sekeliling kau akn cakap , judge , and expect . Yela orang hanya taw cakap apa yang dia rasa tentang kau . kalau la dyeowang uh sama2 ase apa yang aku rasa, mybe dyeowang takkan judge kata aku malas , tak berusaha , n tade luck . Biala apa org nak cakap . Yang penting kita taw apa yang kita lalui .

aku ni masih belajar lagi erti kehidupan and masih baru lagi nak bertatih dalam dunia pekerjaan ni . aku pun baru dua tiga kali je lalui temuduga . tu pun temuduga yang kecik2 je bkn yang besar2 . aku masih belajar and perbaiki diri aku walaupun kadang2 aku ase tertekan dengan apa yang orang judge aku . Biasala budak mentah macam aku ni mana pernah lalui temuduga yang betul2 temuduga . lagipun sebelum-sebelum ni aku just kerja bese2 je mcam kedai . aku tak pernah lagi rasa kerja yang ada temuduga. sampai kadang2 aku blur bila orang tanya aku apa kelebihan yang awak ada ? aku   sampai tak terkata . yela aku ta pernah amek taw pun apa kelebihan aku sebab aku selalu bia org judge aku , walaupun salah aku biakan je . malas nak gaduh2 . malas nak tunjuk2. sebab aku di ajar dari kecik jangan menunjuk-nunjuk , jangan bangge diri , dan yang sewaktu dengan nye . 

Hummm . masa aku g temuduga tu adalah rasa macam duduk dalam zaman perang . hakhak . yela tanya pe kelebihan aku ? takkan aku nak jawab ta tahu , aku diam jelaa sebab aku tak tahu apa kelebihan aku . lagipun takkan aku nak menipu benda yang aku tak bole buat tapi aku cakap aku bole . nanti dah kerja aku jugak yang susah . nanti da kerja aku jugak yang kena marah kalo aku tak reti . ==''  aku ni lemah semangat sikit bila kena mara. aku bukan apa . aku ta suka orang tengking2 aku or tinggi suara . aku ase nak nangis nanti . hahahaha . lagi satu aku ni jenis cepat rasa serba salah.  Haa tu la kelemahan aku . Walaupun nampak aku ni bajet2 je garang tp semua org tu ada rasa takut . tapi tak semua la aku takut . kalo orang kurang ajar dengan aku tanpa sebab , haa yg tu aku marah .

Tapi lepas lama bertapa and fikir2 balik , aku rasa aku dah tahu apa kelebihan aku , mungkin ta banyak tapi tu la yang aku dapat gali setakat ni . Yang aku dapat gali setakat ni mungkinlan kan , aku ase la aku suka tolong orang yang berada dalam kesusahan tak kisahla kalau aku ni tinggal sehelai sepinggang je. aku suka buat orang gembira and tengok orang gembira . tah aku ase benda tu spontan dari dlam diri aku . sampai kdg2 aku ase orang amek kesempatan atas kebaikan aku . ntah la aku suka sangat tolong orang walaupun orang tu aku baru kenal. bahaya ken?/ haha . tapi tu dulu . sekarang tak dah . sekarang aku reti bezakan orang yang betul2 susah and orang yang just na ambil kesempatan pada diri kita . Kadang2 aku rasa aku sesuai kerja sukarelawan tapi buat masa ni aku rasa aku ta mampu lagi . mungkin tak cukup kental lagi. tapi hati aku ni kuat kata itu yang aku nak sangat lakukan . tapi macam aku cakp aku tak mampu lagi nak buat macam tu . yela . aku kerja pun tade macam mana aku nak tolong orang  ye dok . haha . Jadi aku simpan je dulu angan2 dan impian tu . 

aku kalau boleh aku nak kerja bahagian yang aku boleh tolong  orang yang memerlukan bantuan , contohmya macam cikgu , knape cikgu ? sebab cikgu bantu didik orang jadi manusia yang berguna. Jadi customer service or call center pun tolong orang jugak . yela bila orang hadapi masalah orang akan call kita dan kita cuba bantu untuk selesaikan masalah tu . sebab tu la aku nak sangat kerja2 macam tu . 

Mungkin bila aku da ad sumber pendapatan sendiri aku nak join krja3 sukarelawan  . haha . itu lah impian aku . In Sha Allah . Korang doakan lah ye semoga apa yang aku hajati dari aku kecil kanak2 sampai dewasa ni dapat aku capai . Jujur ni memang impian aku dari aku kecik lagi . 

 Aku pun masih bertatih lagi tuk belajar erti kehidupan ni . Tengan bertatih untuk jadi kental and lebih berani . Tak kisahlah walaupun orang selalu kata aku ni penakut . Pedulikan je apa orang na kata n cakap . Yang penting kita bertatih sampai kita boleh berjalan sendiri . In Sha Allah . 

Ok la sampai sini je story k . Hope korang dapat la pengajaran dari apa yang aku ceritakan . Yang buruk tu semua dari aku , Yang baik2 tu semua dari Allah . Assalammualaikum bloggers and blog walkers . semga kita berjumpa lagi di entri yang lain . In Sha Allah .





No comments:

Post a Comment